• '
    '
  • '
    '
  • '
    '

Herttoniemen Taekwondoseura on palkannut Jose Eskelisen määräaikaiseen työsuhteeseen. Jose suorittaa kahden vuoden mittaista liikuntaneuvojan tutkintoa oppisopimuskoulutuksena keskittyen lasten ja nuorten valmentamiseen. Seurassamme hän huolehtii jäsenrekisteristä ja muista toimistotehtävistä, tarjoilee taekwondon makupaloja kouluvierailuilla, vastaa taekwondosynttäreiden järjestämisestä sekä ohjaa taekwondon lisäksi Jang Su -harjoituksia. Joselle tärkeintä on saada aistia salilla iloista treenifiilistä.


Jose Eskelisen kiinnostus kamppailulajeja kohtaan alkoi 1990-luvun alkupuolella televisiossa pyörineistä Turtles-mutanttininjakilpikonnista.


– Pääsin lapsena judotreeneihin, koska judo oli vanhempieni mielestä turvallisempi laji kuin muut kamppailulajit. Nujuaminen ja kontaktin ottaminen vastustajaan olivat harjoittelun parhaita puolia. Kaipasin kuitenkin aktiivisempaa tekemistä.


Uutta harrastusta ei heti löytynyt, joten aika kului kamppailuleffoja katselemalla. Sattumalta Josen äiti näki Keravan paikallislehdessä hanmoodo-seuran mainoksen ja kertoi siitä pojalleen. Oli aika vaihtaa videot treenaamiseen.


– Yllätyin, että mikäs laji tuo on. Luulin, että tiesin jo kaikki kamppailulajit, nauraa Jose.


Vauhdikas hanmoodo-näytös helmikuussa 2002 johdatti lajin pariin.


– Haukoin henkeä, kun ne hanmoodo-tyypit tekivät paljon hienompia juttuja kuin olin kamppailuleffoissa nähnyt. Laji todellakin imaisi minut mukaansa, ja 14 vuotta on hujahtanut nopeasti. Suoritin 2. dan mustan vyön helmikuussa 2016.

Jose Eskelinen pääsee liikuntaneuvojan oppisopimuskoulutuksen yhteydessä konkreettisesti harjoittelemaan lasten ja nuorten ohjaamista sekä seuratoiminnan pyörittämistä Herttoniemen Taekwondoseurassa.

”Lajin oppiminen ja oman osaamisen jakaminen on tärkeintä, ei vyön väri”


Taekwondoharjoittelun Jose aloitti Herttoniemen Taekwondoseurassa elokuussa 2014. Hän halusi parantaa potkutekniikkaansa.


– Suosittelen pitkään jotain kamppailulajia harrastaneelle osallistumista jonkun toisen lajin alkeiskurssille. Siinä saa perspektiiviä molempiin lajeihin.


Joselle taekwondo on laji, joka voi tarjota jokaiselle jotain.


– Jos sinulla on kilpailuvietti, voit urheilla ottelijana ja liikesarjakilpailijana. Taekwondo tarjoaa erityisen hyvän mahdollisuuden monipuoliseen perusliikuntaharrastukseen iästä riippumatta.


Josen tavoitteena on saavuttaa taekwondossakin musta vyö.


– Musta vyö ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo. Haluan ansaita sen omalla osaamisellani sekä lajin ja seuran eteen tekemälläni työllä. Lajin oppiminen ja oman osaamisen jakaminen on tärkeintä, ei vyön väri.


Kamppailulajien rinnalla Jose käy pelaamassa tennistä, sulkapalloa ja salibandya.


– Vaikka hanmoodo ja taekwondo kehittävät monipuolisesti koko kroppaa, niin muunkinlaisia liikuntaärsykkeitä on saatava.

Taekwondoharrastajan kanssa ei voi olla puhumatta korealaisesta ruoasta. Miten mahtaa Joselle maistua kimchi tai kimbap?


– Maistuvat toki, mutta suurinta herkkua on ehdottomasti bulgogi. Olisi kiva oppia itsekin tekemään sitä.

Korealainen liharuoka bulgogi on Jose Eskelisen herkkua.

Liikunta-alan tutkinto antaa valmiuksia tulevaisuuteen


Taekwondoharjoittelun myötä Jose on päässyt näkemään isohkon urheiluseuran toimintaa. Hän on osallistunut harjoitusten ohjaamiseen viime syksystä lähtien


– Aika kylmiltään olen Herttoniemen seurassa hypännyt ohjaajaksi. Pitkä taustani hanmoodon parista on ollut itselleni tärkeä tuki, ja nyt tämä koulutus tuottaa lisää osaamista.


Työsuhde mahdollistaa Joselle sen, että hän pääsee opintojen ohessa konkreettisesti harjoittelemaan lasten ja nuorten ohjaamista ja valmentamista. Lisäksi työtehtäviin sisältyy muun muassa jäsenrekisteristä ja laskutuksesta huolehtimista sekä muita seuran taustatöitä.


– Minulla on nyt hieno mahdollisuus asiantuntijuuden kartuttamiseen ja uuden ammatin hankkimiseen liikunnan saralla. Haluan myös oppia, miten omalla harjoitussalilla toimivaa urheiluseuraa hallinnoidaan.


Herttoniemen Taekwondoseurassa Josea miellyttää eri-ikäisten harrastajien suuren määrän lisäksi rento treenaamisen fiilis ja uuden salin monipuoliset mahdollisuudet.


– Salilla on oikeasti mukava viettää aikaa. Hwangien perheenjäsenten näkeminen salilla päivittäin on tärkeää – seuran sydän sykkii heidän kauttaan. Arvostan myös seuran otteluryhmän toimintaa. Varsinkin heidän aamutreeneissään on tiivis tekemisen meininki.


Jose toivoo pystyvänsä auttamaan seuraa ja toimimaan myös esikuvana harrastajille.


Tiukka ilme, mutta rento mieli.

Jang Su – terveyttä ja pitkää ikää


Jose Eskelisen myötä Herttoniemen Taekwondoseuran oheisharjoitteluvalikoimaan on tullut Jang Su. Siinä tavoitteena on parantaa kehon toimintakykyä kehittämällä lihastasapainoa ja tekemällä voimaharjoittelua luonnollisen liikkeen ääriasennoissa.


– Olen suorittanut vuoden mittaisen Jang Su -ohjaajakoulutuksen. Harjoittelen lajia aktiivisesti, jotta oppisin oman kehoni kautta havaitsemaan Jang Sun vaikutukset.


Jang Sun on kehittänyt Mestari Dae Jin Hwangin poika In-Seon Hwang eli Herttoniemen seuran pääopettajan Inkwonin isoveli. Jang Sussa In-Seon on yhdistänyt kamppailulajikokemuksensa fysioterapiaan, joten siitä löytyy terapeuttinen osa-alue ja vahvistava osa-alue.


– Todennäköisesti tulen painottamaan omassa ohjauksessani lihaksia vahvistavaa ja hermotusta parantavaa treeniä. Olennaista on keskittyä nivelten vahvistamiseen ja kehontuntemuksen oppimiseen, jotta erilaiset liikkeet ovat monipuolisesti hyödyllisiä.


Lihastasapainoa kehittävä ja venyvyyttä lisäävä Jang Su sopii perustaekwondoharrastajien lisäksi kilpaurheilijoille.


– Ottelu- ja liikesarjakilpailijat hyötyvät varmasti säännöllisestä Jang Su -harjoittelusta, koska se kehittää voimantuotto-ominaisuuksia ja lihasten hermottumista, jolloin esimerkiksi potkutekniikka paranee. Lajia hyödyntävät jo monet muiden lajien urheilijat, esimerkiksi jalkapalloilijat ja jääkiekkoilijat.


Tunnin mittaisia Jang Su -harjoituksia on tarjolla Herttoniemen Taekwondoseuran salilla kolmena päivänä viikossa. Tarkemmat ajat löytyvät seuran harjoituskalenterista. Tunnit ovat lisämaksuttomia kausimaksun suorittaneille. Harjoittelu tapahtuu liikuntavaatteissa paljain jaloin.


– Harjoitukset suoritetaan omaa kehoa käyttäen rauhallisilla ja laajoilla liikkeillä, mutta kyse on kehonhuollosta voimaharjoittelun avulla. Tervetuloa testaamaan ja harjoittelemaan säännöllisesti!


Teksti ja kuvat: Riitta-Ilona Hurmerinta.