• '
    '
  • '
    '
  • '
    '

 Näet seurojemme alkeiskurssit alla

 Alkeiskurssi alkaa seuraavissa paikkakunnissa:

Alkeiskurssi alkaa   Seura  Paikkakunta    Yhteyshenkilö           Puhelin            

 Avoimet ovet 14.8-19.8

Herttoniemen TKD Hwang Helsinki/Herttoniemi  Jose Eskelinen 050-5225917
  Hämeenlinnan TKD seura  Hämeenlinna Kim Lumme 050-5268361 
  Lahden TKD Hwang  Lahti Kirsti Kuokkanen 050-353 2431 
  Tikkurilan TKD Hwang  Vantaa/Tikkurila Jouko Luukkonen  040-8691801
  Taekwondo Moodo Loppi Loppi  Jyrki Ravantti 040-5722507
  Järvenpää/Sisu gym Järvenpää  Tero Nykänen   044-5757 984
         

 

 

 

 

 

 

 

 

Alla on tietoa aloittelevalle harrastajalla

Aloittelijan opas

Tämä sivu on tehty sinulle aloitteleva Taekwondon harrastaja. Tarkoituksena on kertoa Taekwondosta yleensä, harjoittelemisesta salilla sekä antaa vinkkejä tehokkaaseen harjoitteluun. Olemme koonneet tähän lyhyesti asioita, joiden olemme huomannut herättävän kysymyksiä.  

Alkeiskurssi

Alkeiskurssin tavoitteena on oppia tuntemaan Taekwondon eri osa-alueita sekä kohottaa lihaskuntoa ja notkeutta varten, jotta tulevat Taekwondotekniikat voidaan tehdä turvallisesti ilman loukkaantumisia. Alkeiskurssilla opitaan perustekniikkaa; johon kuuluvat erilaiset asennot, potkut, lyönnit sekä torjunnat, muutamia itsepuolustustekniikoita, sekä liikesarja (Poomse). Alkeiskurssia pitää opettaja, joka on pätevöitynyt Suomen Taekwondo Unionin ohjaajakoulutuksessa.

Opetus tapahtuu suomeksi käyttäen myös koreankielisiä termejä tekniikoista. Komennot ovat pääosin koreaksi. Harrastaja oppii nopeasti tunnistamaan esitetyt komennot ja tekniikat, mutta niitä vaadita ulkoa osattavaksi. Koreankielisiä termejä voit tietenkin opetella ihan omaksi iloksesi.  

Käyttäytyminen salilla

Koska Taekwondo on korealainen laji, käytämme korealaisen kulttuurin ja Taekwondo-perinteen mukaisia käytöstapoja. Näin kunnioitamme lajin perinnettä ja alkuperää sekä kunnioitamme myös muita harrastajia salillamme. Käytöstavoilla ja salikurilla on tarkoituksena luoda tietty rakenne harjoittelemiseen, jotta sen kulku olisi mutkatonta eikä aikaa kuluisi epäolennaiseen.  

Harjoitukset 

Varsinaiset harjoitukset koostuvat alkulämmittelystä ja -venyttelystä, tekniikkaharjoittelusta sekä mahdollisesta loppuverryttelystä sekä -venyttelystä.  

Alkulämmittely

Alkulämmittelyn tarkoituksena on valmistaa kehoa tuleviin rasituksiin. Lämmittelyssä aktivoidaan lihasryhmiä, joita käytetään harjoituksissakin. Lämmittely tulisi aloittaa ensin rauhallisesti ja asteittain lisätä rasitusta. Lämmittelyssä, varsinkin alkeiskurssilla, tehdään myös lihaskuntoa lisääviä harjoitteita kuten vatsa- ja selkälihasharjoitteita sekä käsi- ja jalkalihasharjoitteita, jotta elimistöämme tukevat lihakset olisivat vahvat ja näin ollen loukkaantumisriskit olisivat minimoitu. Alkulämmittelyn lopussa on vielä venyttelyosuus. Venyttely on erittäin tärkeää lihasten hyvinvoinnille ja liikelaajuuden säilyttämiselle ja kehittymiselle. Alkulämmittelyn yhteydessä venyttely on vielä verryttelynomaista eikä näin ollen staattista pitkäkestoisempaa, kuten harjoitusten lopussa tulisi olla. 

Vinkkejä alkulämmittelyyn 

1. Aloita aina rauhallisesti, kuuntele kehoasi.

2. Tee liikkeitä vain oman kuntosi ja kykysi mukaan, älä yritä liikaa.

  Toisaalta, kun olet jo tottunut tietyn asteiseen kuormitukseen, tulisi

  tätä kuormitusta lisätä  asteittain. Esimerkki: pari viikkoa sitten jaksoin

  tehdä 5 vatsalihasliikettä mutta tällä viikolla yritän tehdä 10.

3.  Kuuntele aina ensin opettajan ohjeet liikkeiden suorittamisesta,

   näin loukkaantumisriski pienenee. Alkeiskurssilla keskitytään liikkeiden

   oikeaoppiseen suorittamiseen, joten opettajan tulee selittää tarkasti liikkeiden

   tarkoitus ja oikean suoritustapa. Alkulämmittely kestää noin 25 minuuttia.

Varsinainen harjoittelu 

Tekniikkaosuudessa keskitytään Taekwondo-liikkeisiin ja niiden opettelemiseen. Opettaja selittää ja näyttää ensin miten liikkeet tehdään. Tämän jälkeen tekniikkaa harjoitellaan yksin tai pareittain. Opettaja kiertää katselemassa, että kaikki sujuu oikeaoppisesti ja häneltä voi tällöin kysyä neuvoja.  

Palauttavat venyttelyt 

Harjoitustunnin lopussa on palauttavaa jäähdyttelyä ja venyttelyä, mutta toisinaan aika ei riitä kaikkien rasitettujen lihasryhmien perusteelliseen läpikäyntiin. Siksi sinun tulisi venytellä oma-aloitteisesti tunnin jälkeen, jotta lihaksesi eivät kipeytyisi. Venyttelyn tarkoituksena on saada lihaksen pituus takaisin lepomittaansa, kun se rasituksen aikana on supistunut ja on mahdollisesti jäänyt jännitystilaan. 

Vihjeitä venyttelyyn 

1. Voit käyttää jäähdyttelyssä tunnilla oppimiasi venyttelytekniikoita, nyt hiemanperusteellisemmin tehtyinä.

2. Yritä muistaa oikea suoritustapa ja etsiä se asento, jossa venytys tuntuu tehokkaalta mutta ei aiheuta liiallista kipua. Pidä venytystä yllä noin 15 sekuntia.

3. Muista hengitys, ulospäin hengitettäessä venytä hiukan lisää. Oikea hengitystekniikka

  on tärkeää muistaa muidenkin liikkeiden yhteydessä: happi  tuo lihaksille energiaa.

Huuto (Kihap) 

Taekwondossa huuto on yksi tärkeä tekijä, kuten tulet huomaamaan. Huudolla on monia eri tarkoituksia; se voi pelästyttää vastustajan, tehostaa hengitystä, auttaa kohdistamaan ja ajoittamaan vatsalihasten jännityksen oikea-aikaiseksi, tuo lisää voimaa suorituksiin ja lisää tsemppiä.  

Vakuutus 

Tarkista omalta vakuutusyhtiöltäsi kattaako tapaturmavakuutuksesi kamppailulajien tapaturmat. Seuraltasi saat Taekwondossa aiheutuneiden tapaturmien varalle vakuutuksen. Kysy lisätietoja opettajaltasi.  

Siisteys 

Taekwondo-puvusta kannattaa pitää hyvää huolta; pese se tarpeeksi usein ja pidä se hyvin viikattuna. Taekwondossa on tärkeää, että kynnet ovat lyhyet ja siistit. Harjoituksissa ei pidetä koruja eikä kelloa.  

Henkilökohtaiset tavoitteet

Alkeiskurssin tavoitteet esiteltiin sivuilla aiemmin. Alkeiskurssin tavoitteena on ryhmänä tukea toinen toistaan näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Taekwondo antaa paljon, se kehittää harrastajansa keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä sekä kykyä ottaa muita ihmisiä huomioon. Jokainen harrastaja asettaa kuitenkin omat tavoitteensa tasonsa mukaan. Tasoa kannattaa pyrkiä nostamaan.  

Mitä alkeiskurssin jälkeen? 

Vyökoe

Alkeiskurssi päättyy vyökokeeseen, jossa testataan harrastajan sekä fyysiset että henkiset taidot. Fyysiset taidot tarkoittavat niitä tekniikoita, joita alkeiskurssilla on opittu ja henkiset taidot tarkoittavat sitä miten harrastaja pystyy nämä kyseiset tekniikat suorittamaan vyökoetilaisuudessa, jossa sinun taitojasi arvioidaan. Vyökokeen pitää Mestari Hwang tai In Kwon Hwang ja tekniikat suoritetaan tietyssä järjestyksessä komennon mukaan. Vyökokeen suorittaa kerrallaan n. 4-6 hengen ryhmä. Yhden ryhmän suoritus kestää n. 20-60 minuuttia riippuen vyöarvosta. Vyökoesuoritus arvostellaan arvostelulomakkeella, jossa arvosteltavina osa-alueina ovat käytös, huuto, perustekniikat, liikesarja (poomse), potkutekniikat, yhden askeleen ottelut (Ilbon Kyorugi) sekä itsepuolustustekniikat. Vyökokeessa ei ole tarkoituksena näyttää vain arvostelijalle mitä osaa, vaan tunnistaa myös itse omat kehittymisen tulokset sekä huomata missä vielä on kehittämisen varaa. Vyökokeita voi suorittaa vyöarvon vähimmäisaikavaatimuksen täytyttyä ja vaadittavien tekniikoiden hallitsemisen jälkeen. Näin ollen vyöaste ja harjoitteluryhmä muuttuu ja kehitys jatkuu eteenpäin.